گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۶ مورد

وظایف دانشجو در برابر استاد

شنبه ١٣ اردیبهشت ١٣٩٣ ساعت ٩:٥٦ ق.ظ   ( بازدید : 2859 نفر )


از مهم ترین وظایف دانشجو این است که بااشتیاق و علاقه به سخنان استاد گوش فرادهد؛ نگاهش را بر او متمرکز سازد و با تمام ‏وجود بدو روی آورده، با دقت در گفته‏ های‏ وی بیندیشد و آن را در حافظه خویش نگه‏ دارد تا او را به اعاده سخن ناگزیر نسازد.

 

 

پیش از آنکه به تبیین وظایف دانشجو در برابر استاد بپردازیم، تذکر نکته ‏ای لازم است ‏و آن اینکه دانشجو باید پیش از هر چیز، درباره کسی که سرمایه علمی ‏اش را از او به‏ دست می‏ آورد و حسن خلق و آداب و رفتار خود را تحت رهبری او فراهم می‏ کند، مطالعه ‏و بررسی کند. باید استادی را به عنوان الگو انتخاب کرد که از اهلیت و شایستگی کامل ‏برخوردار بوده، دینداری او محرز و پاکدامنی ‏و صیانت نفس وی مشهور باشد. نباید دانشجو شیفته و فریفته فزونی آگاهی های‏ علمی استادی گردد که از نظر تقوا و دیانت وجهات اخلاقی و سیاسی نقایص آشکاری‏ دارد؛ زیرا زیان چنین استادی به دین واخلاق شاگرد، از نادانی شدیدتراست. با توجه ‏به این نکته، وظایف دانشجو در قبال استاد را بیان می‏ کنیم:
1 - تلقی استاد به عنوان پدر واقعی و روحانی.
دانشجو باید چنان بیندیشد که استاد او - که از سلامت دین و اخلاق برخوردار است- پدر واقعی و روحانی او است و مسلما مقام ‏پدر روحانی از پدر جسمانی بالاتر و ارجمندتر است.
2 - ارج نهادن به استاد و تجلیل از مقام ‏علمی وی.
3 - تواضع و فروتنی در برابر استاد.

رسول اکرم ‏صلی الله علیه وآله می ‏فرماید: دانش را بیاموزید و به خاطر آن، آرامش و متانت را فرا گیرید و در برابر کسی که از او دانش می‏ آموزید، فروتن باشید.
4 - به نیکی یاد کردن از استاد.
5 - حق ‏شناسی از استاد.

دانشجو نباید در طول زندگانی‏ اش از دعای‏ خیر نسبت ‏به استاد غافل بماند.
6 - سپاسگزاری از ارشاد و هشدارهای‏ استاد، اگر چه با توبیخ و انتقاد و گزندگی همراه باشد.
7 - تحمل جور و تندروی های استاد.

باید در برابر جفای استاد و تندرویهای ‏اخلاقی او شکیبا بود.
8 - زودتر از استاد در درس حاضر شدن.
9 - رعایت ادب و نزاکت در برابر استاد.

هنگام ورود استاد به کلاس، بر دانشجو لازم است ‏به عنوان احترام بایستد و در محضر او به گونه ‏ای بنشیند که نمایانگر ادب و نزاکت ‏باشد. پرسش و خطاب به استاد نیز باید همواره با ادب و تکریم باشد.
10 - عدم ایجاد مزاحمت ‏برای استاد.
اگر استاد مشغول گفتگو، مطالعه، تحقیق، نوشتن، تلاوت قرآن یا اقامه نماز است، نباید مزاحمش شد.
11 - عدم تحمیل وقت تدریس بر استاد.
12 - مراقبت از حرکات و رفتار خود در محضر استاد.

از مهم ترین وظایف دانشجو این است که بااشتیاق و علاقه به سخنان استاد گوش فرادهد؛ نگاهش را بر او متمرکز سازد و با تمام ‏وجود بدو روی آورده، با دقت در گفته ‏های‏ وی بیندیشد و آن را در حافظه خویش نگه ‏دارد تا او را به اعاده سخن ناگزیر نسازد. دانشجو باید بی جهت نگاه خود را از استاد برنگرفته، به این سو و آن سو ننگرد. بویژه در لحظاتی که با استاد گفتگو می‏ کند و یا استاد با او سخن می‏ گوید، با لباس و انگشت و .....بازی نکند و خمیازه نکشد. نیز در محضر استاد با دیگران در گوشی و پنهانی صحبت‏ نکند و نخندد.
13 - رعایت لطف بیان و تنظیم صداهنگام گفتگو با استاد.
دانشجو باید در خطاب به استاد، دارای ‏حسن تعبیر و لطافت ‏بیان باشد و به او نگوید: چرا، نه، قبول نداریم، چه کسی چنین گفته، این سخنی که شما می‏ گویید در کجاست و یا ماخذ آن را در کجا می ‏توان یافت؟ نباید بگوید: آنچه به خاطر دارم و یا دیگران نقل‏ کرده ‏اند با گفتار شما مغایرت دارد.
اگر هدف دانشجو در این چون و چراها بهره ‏گیری از استاد است، باید در جلسه ‏دیگری غیر از جلسه درس و یا در جلسه ‏خصوصی آنها را مطرح کند. اگر هم ناگزیراست که در همان جلسه، پرسش های خویش ‏را مطرح کند، شایسته است ‏به جای الفاظ مذکور لحن خود را تلطیف کرده، بگوید: اگر به ‏ما چنین بگویند، اگر این سخن را قبول نکنیم ‏یا اگر از ما بپرسند به چه دلیل می‏گویی، در پاسخ چه بگوییم؟ و عباراتی از این قبیل.
14 - نادیده گرفتن اشتباهات لفظی یا علمی استاد.
آن چه مسلم است تنها معصومان ‏علیهم السلام از اشتباه و لغزش مصونیت دارند و بشر عادی، گرچه دارای مراتب بالای علمی هم باشد، گاه ‏دچار لغزش و اشتباه خواهد شد. بنابراین، نباید شاگرد هنگام غفلت و اشتباه استاد چهره خود را دگرگون سازد و یا با اشاره به ‏دیگران بفهماند که شخصا رای و سخن استاد را مردود می‏داند.
اگر زبان استاد به تحریف کلمه ‏ای شتاب‏ گرفت و به علت جابه جا شدن حروف کلمه، واژه و تعبیری از زبانش خارج شد که دارای‏ مفهوم زننده‏ ای بود، شاگرد باید آن را نشنیده‏ گرفته، به کلی فراموش کند و برای کسی بازنگوید.
15 - پیشدستی نکردن شاگرد به پاسخ پرسش ها در محضر استاد.
البته اگر خود استاد از او خواست که جواب ‏پرسشی را در جلسه درس بیان کند، اشکال‏ ندارد.
16 - قطع نکردن سخنان استاد.
شاگرد نباید در ادامه سخن استاد وقفه ‏ایجاد کند و پیوستگی کلامش را با حرف زدن‏ از هم بگسلد.
17 - پرسش به موقع شاگرد.
نباید بی جا و بی موقع راجع به موضوعی ‏از استاد پرسید. مطرح کردن پرسش در بین ‏راه نیز صحیح نیست. باید صبر کرد تا استاد به مقصد برسد و آنگاه پرسش را با او در میان‏ گذاشت.
18 - نباید به خاطر شرم از پرسش دریغ ‏ورزید.
امام صادق ‏علیه السلام می ‏فرماید: دانش دینی و بینش الهی، هم چون خانه ‏ای است که بر آن ‏قفل نهاده‏ اند; کلید این قفل، پرسش ‏است. (1)
19 - تکریم استاد هنگام طی طریق با او.
باید حرکت و راه رفتن در معیت استاد، نمایانگر احترام و محبت‏ به او باشد. او را از دور با صدای بلند نخواند یا از پشت ‏سر و از راه دور به او سلام نکند. شاگرد باید خود را نزدیک ساخته، سلام و تحیت‏ خویش را با صدای معمولی و متعارف به استاد تقدیم ‏کند. به هر حال هر رفتاری که نشانه تکریم و احترام استاد باشد، بر طالبان علم لازم است. این احترام‏ ها علاوه بر آنکه کوشش ادای حق ‏استاد است، باعث رشد و شکوفایی صفات ‏نیک دانشجو و برکت در عمر علمی وی‏ می شود.
در خاتمه، این نوشتار را با حدیثی نورانی ‏از امیر مؤمنان علی‏ علیه السلام به پایان می‏بریم. آن‏ حضرت در خصوص بزرگداشت مقام عالم ‏می ‏فرماید:
..... یکی از حقوق دانشمند بر تو این است‏ که زیاده از حد از او پرسش نکنی و دست ‏به ‏دامانش نگردی. اگر بر مجلس دانشمند وارد شدی و ملاحظه کردی که گروهی از مردم نزد او به سر می ‏برند، بر همه آنها سلام کن؛ سلام ‏ویژه خود را بدان عالم عرضه دار و برای ‏نشستن جایگاهی در برابرش انتخاب کن ... .
با گوشه چشم و چشمک زدن یا با دست ‏خود در حضور او اشاره مکن و در مقام ستیز و مخالفت‏ با سخن او، پیاپی مگو که: فلانی‏ چنین گفت، فلانی چنان گفت. از طول‏ همنشینی با دانشمند دلتنگ مشو. مثل‏ دانشمند مثل خرما است. باید در انتظار به ‏سر بری تا رطبی از درخت‏ بر تو افتد. پاداش ‏دانشمند از روزه ‏دار و سحرخیز و شب ‏زنده ‏دار و جنگجوی در راه خدا فزونتراست. (2)

پي نوشت :

1 - مینة‏المرید، ص‏114
2 - الکافی، ج‏1، ص‏46 

 


منبع : دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.









جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...