گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۰ مورد

ضیافت معبود

چهارشنبه ١١ تیر ١٣٩٣ ساعت ١١:٤٧ ق.ظ   ( بازدید : 1714 نفر )


نعمتي بهتر و بالاتر از نعمت معرفت و قرب و لقاء نيست و گرسنگي از نزديکترين اسباب آنهاست و بداني که روزه تکليف نيست بلکه تشريفي است که موجب شکرانه تست و ببيني که در واجب ساختن آن منتي از حق تعالي بر تست و بداني که حکمت در تشريع روزه،کم خوردن و ضعيف ساختن قواي بدن است نه آنچه را که در روزه متروک داشته اي در شب بخوري بلکه افزونتر.

 

 

 

 

ضیافت معبود

هر مهماني که به مهماني دعوت مي شود، چندين نوع طعام به او دهند و او را در خوردن اسرار مي کنند ، پس چون است که با کرمترين ميزبان مهمانانش را گرسنه و تشنه مي خواهد؟

چون نعمتي بهتر و بالاتر از نعمت معرفت و قرب و لقاء نيست و گرسنگي از نزديکترين اسباب آنهاست و بداني که روزه تکليف نيست بلکه تشريفي است که موجب شکرانه تست و ببيني که در واجب ساختن آن منتي از حق تعالي بر تست و بداني که حکمت در تشريع روزه،کم خوردن و ضعيف ساختن قواي بدن است نه آنچه را که در روزه متروک داشته اي در شب بخوري بلکه افزونتر.

(مي شود اين طور گفت: که چون هيچ نعمت و لذتي براي عاشق مانند لحظه وصل و ديدار معشوق، شيرين نيست و معبود تو را گرسنه مي خواهد تا از خبايث سيري سبک شوي و بسوي او پر بکشي ،چراکه مرغ سبکبال را پرواز آسان است، پس اگر مي خواهي مطلوب معشوق باشي ،آني بخواه که او مي خواهد)

فوائد گرسنگي در صفاي روان از زبان حکيمان

  1. صفاي دل: زيرا سيري بخاررا در دماغ زياد مي کند و شبه مستي عارض او مي شود و دل به سبب آن از جريان در افکار و از سرعت انتقال ،گراني و سنگيني مي يابد و باعث کوري قلب مي گردد و گرسنگي بخلاف آن ،سبب صفاي قلب و رقت آن مي شود و دل را براي دوام فکري که موصل به معرفت با شد مهيا مي سازد،و از رسول خداست (صل ا...ّ عليه و اله وسلم)

«که کسي که شکم را گرسنه بدارد فکرت او عظمت مي يابد»

  1. رفع خواب: خواب ضايع کننده عمري است که سرمايه تجارت آخرت آدمي است.
  2. کمي ابتلاء به امراض مختلفه است زيرا که معده خانه امراض است و پرهيز و کم خوردن سر آمد داروهاست
  3. تهجد و شب زنده داري که باعث رسيدن به مقام محمود است.

مراتب روزه

مراتب روزه سه نوع است : يکي روزه عوام ، يعني همگان و آن ترک خوردن و آشاميدن و...است که فقهاء واجبات و محرمات آنرا مقرر داشته اند. ديگر روزه خواص، يعني ويژگان و آن علاوه بر ترک آنچه که گفته شد حفظ جوارح از مخالفتهاي خداي عزوجل است. سوم روزه خواص الخواص يعني ويژه ويژگان است و آن متروک داشتن هر چيزي است که آدمي را از خداي باز دارد خواه حلال و خواه حرام .

روزه خالص:

عاقل راست که تمام جهد و کوشش خود را در خالص نمودن و درست ساختن نيت خود مبذول دارد و در اين صدق و راست کرداري نشان دهد از آن جمله:

  1. زيادي عده روزه داران در او نشاط بياورد و روزه خودش به تنهايي موجب کسالتش باشد، اين کيفيت نيز کاشف از اين است که زيادتي عده در قصد و عمل او مداخله دارد، پس به قدر تاثير همين نشاط و يا کسالت در قلب اخلاص اورا مکدر و روزه اورا خراب خواهد ساخت

 

  1. وسعت افطاريه را کمّاً و کيفاً در روزه خود معتبر شمارد و ببيند که آيا زيادتي خوراک در مواقع افطار در نشاط روزه او مي افزايديا نه؟ واگر ديدافزايش زيادتي خوراک و لذت آن در افزايش نشاط او موثر است به همان اندازه افزايش نشاط در عملش خلل و خرابي به هم رسيده است.
  2. اينکه در اثنا روزه طعام لذيذ يا زن نيکو رو در نظر او جلوه کند يا سفري براي او پيش آيد که حاوي سود او باشد ملاحظه کند که آيا اين امور از نشاط روزه او خواهد کاست و اين روزه بر او گران خواهد گرديدو ميل به رهايي از اين روزه خواهد داشت يانه؟ چه آدمي از غلام و خدمتگذار خود متوقع نيست که خدمتي را با گراني انجام دهد و اگر چنين ببيند آن خادم يا غلام را خواهد راند و اورا در اخلاص خود صميمي نخواهد دانست.

ماه نزول رحمت در روايات:

  1. - در هر شب ماه رمضان خدا را در موقع افطار هفتاد هزار هزار آزاد کرده از آتش است که مستوجب آتش بوده اند و چون آخرين شب رمضان شود در اين شب معادل آنچه در تمام ماه آزاده شده اند ،آزاد خواهد فرمود.

2- گزيده اي از خطبه حضرت رسول خدا(صل ا...ّ عليه و آله وسلم)

اي مردم :ماه خدا ا برکت و رحمت و مغفرت بسوي شما روي آورده است ... دراين ماه به مهماني خدا دعوت شده ايد، نفسهايتان در آن تسبيح و خوابتان عبادت و عملتان مضاعف است .

نيت افطاري و سحري خوردن:

بعضي افطار و سحري مي خورند بدون نيت ،غير از آنچه ديگران طبع‍ا براي رفع گرسنگي و تشنگي يا لذت ماکولي از آن قصد دارندو بعضي قصد مي کنند که چون در نزد خدا مستحب است و کمکي براي عبادت است (و با حضور قلب و ادب بر سر سفره افطاري يا سحري مي نشينند و آداب وارده را رعايت مي کنند.)از آنجمله بعد از گفتن بسم ا... خواندن سوره قدر است.

 

  • اَلّهُمَّ لَکَ صُمنا و عَلي رِزقِکَ اَفطَرنا و عَليکَ تَوَکَلّنا»              

 

التماس دعا

  • : از کتاب المراقبات،نوشته عارف کامل ميزا جواد آقاي ملکي تبريزي(رحمه الله عليه)

منبع : دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.









جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...